העולם הדתי בישראל והיהדות הליברלית – מאמר פתיחה – צירופים חדשים

העולם הדתי בישראל והיהדות הליברלית – מאמר פתיחה

איתן אברמוביץ

כ״ח באלול ה׳תש״פ
זמן קריאה : 1 דקות

על הרקע למפגשים המוצגים כאן, ועל הדיון שאנו מבקשים לפתוח בעקבותיהם.

י

בשנים האחרונות חל שינוי ביחסו של הציבור הדתי בארץ לזרמי היהדות הליברלית. נוכחותם של זרמים אלו הופכת בולטת יותר ויותר, ומתוך כך גובר העיסוק בדמיון ובהבדלים שבין הקהילות, באחריות ההדדית שביניהן, ובאפשרויות לשיתוף פעולה.

על רקע מצב זה התקיים בחודש תמוז תש"פ יום עיון מקוון, יוזמה של 'צירופים חדשים' ושל מיזם 'מחדשי קדם'. יום העיון כינס יחד מגוון של אנשי ונשות חינוך ועשייה חברתית, במטרה לחשוב מחדש על הנושאים שביסוד מערכת היחסים שבין העולם הדתי בארץ לבין היהדות הליברלית: הזהויות הנבדלות והזיקות בין הזרמים בעבר ובהווה, מקומה של ההלכה ואופי החוויה הדתית, אקטיביזם ותיקון עולם, ויחסי ישראל והתפוצות.

פירותיו של יום העיון מוצגים כעת לפניכם: מבחר מבין המפגשים שהתקיימו במסגרת יום העיון, ובהמשך גם מאמרים שנכתבו בעקבותיו. אנו רואים בכך התחלה של דיון מתמשך, ומזמינים אתכם לקחת בו חלק. נשמח לקבל הצעות למאמרים נוספים בנושא, וכן תגובות לדברים המתפרסמים כאן.

תגיות:

0 תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובות פייסבוק
lampicon

מאמרים נוספים בנושא

article
יהדות מודרנית – על בסיס הפיצול בין העולם התורני לעולם היהודי-ליברלי

תומר פרסיקו וחנה מיינה •

55 דק' קריאה

שיח על הבסיסים הרוחניים, הפילוסופיים, הערכיים והחברתיים השונים המבחינים בין היהדות בארץ ליהדות צפון אמריקה. מתוך יום עיון של 'צירופים חדשים' על היחסים בין העולם הדתי בישראל והיהדות הליברלית בארה"ב.

article
הלכה וערכים בעולם משתנה

נעם סמט ואריה כהן •

60 דק' קריאה

שיחה אודות ההבדל בין היחס להלכה ולביטוי הציבורי-פוליטי של הדת היהודית בין היהדות בארץ ליהדות בארה"ב. מתוך יום עיון של 'צירופים חדשים' על היחסים בין העולם הדתי בישראל והיהדות הליברלית בארה"ב.

article
מאז ועד היום: הזרמים הדתיים מעבר לים

אודי דבורקין ואביגיל דאובר שטרן •

55 דק' קריאה

מבוא קצר על התפתחותם של הזרמים הדתיים הליברליים מחוץ לישראל מראשיתם באירופה ועד ימינו בארה"ב, ועל יחסם של הזרמים השונים, על סוגיהם, למדינת ישראל, ליהדות הדתית-אורתודוקסית ולציונות הדתית. מתוך יום עיון של 'צירופים חדשים' על היחסים בין העולם הדתי בישראל והיהדות הליברלית בארה"ב.